ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΧΥΤΑ Ν. ΚΕΡΚΥΡΑΣ: ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ – ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ

ΣΠΥΡΟΣ ΚΟΥΡΗΣ
ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ-ΧΩΡΟΤΑΚΤΗΣ
ΛΕΥΚΙΜΜΗ 22-01-2009
Τηλ. 26620-22034 , 6944461584


Ο Νομάρχης Κέρκυρας κος Στ. Πουλημένος , ως καθ’ ύλη αρμόδιος, δήλωσε ότι η αδειοδότηση του ΧΥΤΑ Νότιας Κέρκυρας θα γίνει εφ’ όσον ικανοποιηθούν δύο προϋποθέσεις .
Η μία αναφέρεται στην ορθή εκτέλεση του έργου και η άλλη στην δημιουργία φορέα διαχείρισης , ο οποίος να εγγυάται την σωστή λειτουργία του έργου .
Ο Νομάρχης δήλωσε ακόμη ότι , για την εν λόγω απόφασή του, θα λάβει καθοριστικά υπ΄ όψη του και το αποτέλεσμα της εκδίκασης, στις 27-01-2009, των δύο προσφυγών του «ΑΛΕΥΧΙΜΟΝ» , στο Συμβούλιο της Επικρατείας ( ΣτΕ) , με τις οποίες αιτείται την ακύρωση πρόσφατων διοικητικών πράξεων που αφορούν τον ΧΥΤΑ Νότιας Κέρκυρας .

Η αδειοδότηση όμως του ΧΥΤΑ δεν είναι μια απλή νομαρχιακή απόφαση , τυπικού χαρακτήρα , αλλά μια πράξη ουσιαστικής ευθύνης , ιδιαίτερα στην παρούσα συγκυρία, που η διαδικασία , οι προϋποθέσεις και το περιεχόμενό της υπερβαίνουν κατά πολύ τους δύο όρους που θέτει ο Νομάρχης και που οι συνέπειές της θα σημαδέψουν το μέλλον του νησιού.
Τα παραπάνω επιβεβαιώνει η ΗΠ .29407/3508/10-12-2002 κοινή υπουργική απόφαση, περί μέτρων και όρων για την υγειονομική ταφή των αποβλήτων , η οποία στο άρθρο 9 παρ. 2. 1 ορίζει ότι η αίτηση άδειοδότησης συνοδεύεται μεταξύ των άλλων , και από τον «φάκελο της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων……. ο οποίος περιλαμβάνει εκτός από την απόφαση της ως άνω έγκρισης και την Μελέτη
Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και την προκαταρκτική εκτίμηση και αξιολόγηση του έργου».
Ο όρος αυτός επιβάλλει την αναδίφηση επί της ουσίας του ιστορικού του έργου και ειδικότερα της χωροθέτησής του.

Αλλά με έκπληξη , όσοι δεν το γνωρίζουν , θα διαπιστώσουν, μελετώντας τον φάκελο , ότι το συγκεκριμένο έργο στερείται χωροθέτησης. Η υπ΄ αριθμόν ένα , δηλαδή , οχλούσα χρήση του Νησιού, την οποία σήμερα καλείται πιεστικά ο Νομάρχης να αδειοδοτήση δεν έχει χωροθετηθεί.!!!

Η χωροθέτηση που επικαλείται ο Σύνδεσμος Καθαριότητας και Προστασίας Περιβάλλοντος Νομού Κέρκυρας αφορά το πρώτο ( από τα τρία ) Σχέδιο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, το οποίο το ΣτΕ ακύρωσε επί της ουσίας το 1999 , κηρύσσοντας άκυρες τις βασικές μελέτες , διαδικασίες και αποφάσεις , που αποτελούσαν τα θεμέλιά -του .

Με περισσότερη έκπληξη θα διαπιστώσει, όποιος ερευνήσει τον φάκελο , ότι ούτε κατά το δεύτερο Σχέδιο Διαχείρισης , το οποίο στηρίχθηκε σε μελέτη του Τμήματος Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου και το οποίο ενέκρινε το Νομαρχιακό Συμβούλιο το 2000 , αλλά ούτε και κατά το τρίτο Περιφερειακό, πλέον , Σχέδιο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ ), το οποίο ενέκρινε ο Γενικός Γραμματέας Π.Ι.Ν , το 2006 , έλαβε ποτέ χώρα πράξη χωροθέτησης του Χ.Υ.Τ.Α Νότιας Κέρκυρας, όπως επιτάσσει ο νόμος .

Συγκεκριμένα και για τα δύο αυτά Σχέδια Διαχείρισης. ουδέποτε μέχρι σήμερα , εγκρίθηκε για τον ΧΥΤΑ Νότιας Κέρκυρας πράξη Προέγκρισης Χωροθέτησης του γηπέδου , που αποτελεί το πρώτο βήμα της Χωροθέτησης και ακόμη ουδέποτε , μέχρι σήμερα , ακολούθησε απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΠΟ) ,με την οποία ολοκληρώνεται η χωροθέτηση του έργου .

Για ποίον λοιπόν ΧΥΤΑ συζητάμε ; Ο ΧΥΤΑ Νότιας Κέρκυρας είναι θεσμικά αίολος και για τον λόγο αυτό θεσμικά μη υφιστάμενος .

Ο Νομάρχης , εξ άλλου , γνωρίζει πολύ καλά ότι η κρίση του ΣτΕ στις 27-01-2009 , δεν θα είναι κρίση επί της ουσίας . Και τούτο επειδή το ΣτΕ έχει ήδη προδικάσει το αναμενόμενο αποτέλεσμα κατά την εκδίκαση, στις 14-01-2008 , των δύο παράλληλων αιτήσεων αναστολής του « ΑΛΕΥΧΙΜΟΝ» , τις οποίες απέρριψε για τυπικούς λόγους , χωρίς να υπεισέλθει επί της ουσίας.

Ανάλογο εικάζεται ότι θα είναι και το αποτέλεσμα της κρίσης της 27-01-2009 και ως εκ τούτου δεν μπορεί να εκληφθεί ως πρόκριμα για την αδειοδότηση του ΧΥΤΑ Νότιας Κέρκυρας , επειδή εφ όσον θα είναι απορριπτικό , για τυπικούς λόγους, θα στερείται νομικής βαρύτητας και πολιτικού περιεχομένου.

Επειδή το ζήτημα της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων Νομού Κερκύρας έχει οδηγηθεί σε πλήρες αδιέξοδο , ( το θέμα έχει αναλυθεί διεξοδικά από πολλούς ) και επειδή οι διαχειριστές του προγράμματος αντιμετωπίζουν , από παλιότερα , τον ΧΥΤΑ Νότιας Κέρκυρας , ως σανίδα σωτηρίας και ασφαλιστική δικλείδα , επενδύοντας επάνω του όλες τις ένοχες προσδοκίες της απελπισίας τους , τα πράγματα παίρνουν επί των ημερών μας μια νέα ,ηθική πλέον , διάσταση και το ζήτημα από νομικό γίνεται , κυρίως , ζήτημα συνείδησης . Από την μία μεριά η ένοχη συνείδηση των Μελών και του Προέδρου του Συνδέσμου Καθαριότητας και (όχι μόνο) πιέζει βάναυσα και απελπισμένα τον Νομάρχη να αδειοδότηση τον ΧΥΤΑ . Από την άλλη μεριά η δρώσα συλλογική συνείδηση της Λευκίμμης και (όχι μόνο) αφού πρώτα ιδεολογικοποίησε το ζήτημα , και πέρασε σε μορφές ασυνήθιστα έντονης πολιτικής και κοινωνικής πάλης , απαιτεί , δικαίως, από τον Νομάρχη να μην αδειοδοτήσει τον ΧΥΤΑ. Και ο Νομάρχης κος Στ. Πουλημένος στέκεται , εξ αντικειμένου , ανάμεσα στο δίκιο της Λευκίμμης και στις πιέσεις για την καταπάτησή του , βιώνοντας την αβάσταχτη μοναξιά της εξουσίας.

Είναι χρέος όλων μας στην κρίσιμη αυτή στιγμή να πάρουμε θέση και να απαλλαγούμε από το ψευτοδίλημα του δήθεν μείζονος κοινωνικού συμφέροντος .

Ο Νομάρχης οφείλει να ακολουθήσει τον ΝΟΜΟ και την ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ του και να μην υποκύψει σε σκοτεινές πιέσεις και στις προκλητικές δημόσιες επιθέσεις . Το αξίωμά του δεν του επιτρέπει, με την υπογραφή του, να νομιμοποιήσει όλες τις παρανομίες του παρελθόντος . Γιατί αυτή η επιλογή είναι αδιέξοδη και οι παράνομες αδειοδοτήσεις ΧΥΤΑ στον Νομό της Κέρκυρας δεν θα έχουν , όπως φαίνεται , τέλος .

Υστερόγραφο.

Εφ όσον ο Νομάρχης δεν θελήσει να δει το θέμα επί της ουσίας , αλλά με στενό και γραφειοκρατικό τρόπο και πάλι το άρθρο 9 παρ. 2 . 1 θα τον φέρει face to face με τις πρωτοφανείς πλαστογραφήσεις των φυσικών και ανθρωπογενών δεδομένων της Λευκίμμης , τις καταστρατηγήσεις των προδιαγραφών σύνταξης όλων των υποστηρικτικών μελετών και στη νόθευση της διαδικασίας που έλαβαν χώρα κατά την αρχική χωροθέτηση του ΧΥΤΑ Νότιας Κέρκυρας, στα πλαίσια του πρώτου ( ουσία ακυρωμένου και ανεπίκαιρου ) Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Νομού Κέρκυρας . ( Τα παραπάνω ζητήματα τα έχει διεξοδικά αναλύσει και γνωστοποιήσει προς κάθε κατεύθυνση το «ΑΛΕΥΧΙΜΟΝ» ).